الاثنين، 27 ديسمبر 2010

تدوينة عن غزة

جاتلى دعوة من رحاب انى اشترك ببوست على المدونة عن الحرب على غزه و اللى كانت امبارح الذكرى السنوية بتاعتها
اصلا تاريخ فلسطين كله عبارة عن مجموعة كبيرة من الذكريات السنوية ، و المجموعه متنوعة ... منها ذكرى بسبب قصف او بسبب عمليات عسكرية ، او بسبب اى حاجه تانية
انا عندى يقين ان الفلسطينيين يتحملوا جزء كبير من اللى بيحصلهم دلوقتى من اسرائيل بسبب اجدادهم اللى باعوا اراضيهم للوكالة اليهودية ، على فكرة خمس المساحة اللى اسرائيل بتحتلها دلوقتى متباعة بورق و عقود رسمية
طبعا ممكن حد يقولى ان الفلسطينيين الموجودين دلوقتى ملهمش دعوه باللى اجدداهم عملوه من زمان و ده فى رأيى كلام خايب ، لأنه فى كل الاعراف الفرع بيتحمل نتيجة ما اقترفه الاصل و ده اثباته سهل بالنسبه للنقطة دى تحديدا ..... يعنى انا لو ابويا قبل ما يموت باع العربية بتاعته ، ينفع انا اجى بعد ما هو يموت و اروح للراجل اللى اشتراها و اقوله العربية دى بتاعتى و مليش دعوه باللى ابويا عمله ... لو انا قلت كده هبقى عبيط و الناس هتضحك عليا
من جوايا مش لاقى ذرة تعاطف مع الفلسطينيين ، و ارجوكوا محدش يقولى العروبة و القومية و الكلام ده ، لأن الكلام ده مات و اندفن و الدود اكله خلاص
يعنى اول الاسبوع قريت ان حماس خلاص انهت المصالحة اللى كانت عملاها مع فتح و انه كده فى الغالب هيرجعوا يضربوا فى بعض تانى بدل ما اسرائيل هى اللى تضربهم هما الاتنين ، و اول امبارح سمعت فى الراديو واحد بيقول انهم بيقعدوا مع حماس عشان يرجعوا المصالحة تانى و ان حماس بتتهرب من تحديد جدول زمنى للمصالحه دى ، و انهم فى فتح عارفين ان ده بيحصل تغطية على موقف الزهار و تصريحاته اللى قال فيها ان حماس ملتزمه بالهدنة مع اسرائيل داخل حدود غزة اللى هى بتحكمها ، طبعا قال كده عشان غزة مش تتضرب تانى و انا اقطع دراعى ان اسرائيل هتضربها تانى حتى لو حماس طلعت و غنت انا بحب اسرائيل
طيب بعد الكلام اللى انا سمعته ده ، ازاى انا اقدر اقول انى متعاطف مع فلسطين ، اذا كانوا اهلها نفسها مش متعاطفين معاها و بيتخانقوا ما بينهم و ما بين بعض ...... طبعا ممكن حد يقولى ان فلسطين مش حماس و فتح بس ، و ده برضه كلام خايب ، فلسطين عباره عن حته ارض عليها شويه ناس ، الناس دى جزء منهم حماس و جزء فتح و اجزاء تانيه عباره عن اجنحه اخرى و جماعات اخرى ، و كل جناح من دول مش بيدور على مصلحة فلسطين ، انما بيدور على مصلحته من خلال تبنيه لمصلحة فلسطين
و بعدين ما الفلسطينيين اللى فى الخارج مالين الدنيا و ربنا موسعها عليهم ، ليه بيكتفوا بالبكا و الندب على فلسطين و محدش فيهم عمل حاجة ، و محدش يقولى اننا مش فاتحين المعبر عشان يدخلوا ، لأن فلسطين دى مش شقه و بابها الوحيد عندنا ، يعنى لو عايزين يدخلوها عندهم الاردن و لبنان و سوريا ، و التلات دول ليهم حدود مشتركه مع فلسطين و ممكن يدخلوا منها ، طبعا حد تانى هيقولى انهم كده فيه احتمال انهم يتمسكوا ، طيب و ايه يعنى ، هو الوطن ده مش حاجة غالية و تستاهل الواحد يضحى بحياته عشانها ، ولا هو بيضحوا بالكلام و بس انما ساعة الفعل تلاقى فسسسسسسسسس
طبعا فى خلال الازمات المتكررة على غزة تلاقى الدعوة للتبرع و حسابات بتتفتح فى البنوك و اماكن للتبرعات العينية ..... ده طبعا تصرف محمود و جميل ، بس انا عمرى ما هتبرع لغزة ، انا اولى انى اتبرع لولاد بلدى اللى عايشين فى ظروف انيل من غزة ، يعنى هنا برضه عندنا ناس مش لاقيه تاكل ولا تشرب ولا تسكن ولا تتعالج ولا تشتغل ، يبقى فرقهم ايه عن اللى فى غزة ، ولا حاجة ..... يبقى الجار اولى بالشفعة ، و دول مش جيرانى انما دول اهل بلدى و اكيد اقرب ليا من غزة
طبعا انا عارف ان البوست فى اغلبه صادم ، بس انا مش هزوق الكلام ولا هقول كلام انا مش عايز اقوله عشان خاطر غزة
و فى الاخر بقولها .... غزة ... انا مش متعاطف معاكى ..... سلام

هناك 14 تعليقًا:

adel يقول...

متفق معاك في كل الكلام علي فكرة

محمود يقول...

ان قضية فلسطين هي قضية امه وليست قضية الفلسطينيين فانا فلسطيني اعمل في دبي ويمكنني ان احصل على جنسية كندا مثلا وامثالي كثير فلماذا نعيش حياتنا بين قتل وضرب . اذا كانت مشكلتك يا صديقي رغيف الخبز الذي انت مسؤوول عنه ايضا بسبب سلبيتك تجاه نظام مصري فاسد فانا مشكلتي هي دمي الغير مصان والذي معرض للسفك كل يوم.
وقد سالت نفسي لماذا ادافع عن تراب او ارض؟ وما اكثر التراب فوجدت ان عقيدتي هي التي تدافع عن فلسطين وتحبها. اذ كيف لي ان اعيش والمسجد الاقصى محتل. ولاقرب لك الفكره يا صديقي فلنقل ان امريكا احتلت مكة فهل تقول ان السعودية هي التي يجب ان تدافع عن مكة ؟
اني اصف حديثك بمفردة متقوقع فمثلا انت ترى مصر منفصله عن فلسطين ولو كنت من القاهرة مثلا وحدثت مشكله بالاسكندرية لقلت وانا مالي المهم القاهرة و ايه لينا دعوة وهم الي جابوه لنفسهم . ولو حصلت مشكله بوسط القاهرة وانت من سكان الزملك لقلت يا عم كبر وانا مالي دول عشوائيات القاهرة وهم الي جابوه لنفسهم برضوا وهكذا.
وامثالك عزيزي كثر فيجب عليك ان لا تحزن عندما ياتي يوم تحتاج فيه مصر من حولها فلا تجدهم وتحتاج فيه انت من حولك فلا تجدهم

Tears يقول...

متفقة معاك فى كل حرف مش بس كلمة

و برافو عليك

بصراحة اول ما شفت عنوان البوست قولت ح يكلمنا عن فلسطين فكنت جاية اقولك

لما نبقى بنى آدمين فى بلدنا نبقى نكلم و ندين العدوان على الجيران

اشوف كوارثي الاول و لما احلها اقدر اكون يد تعاون الاخرين بدل من ان اكون مجرد ظاهرة صوتية

كل قضايانا و حتى قضايا الدول المجاورة لن تحل الا عندما نعود دولة محترمة لها رئيس بيحبها و بيحب شعبها و فيها عدالة و بالتالى اعتقد اننا يجب ان نركز كل جهدنا على هذا اولا و البقية ستأتى مترتبه عليه اما العكس فاراه كالنفخ فى اطار مخروم

...........

بغض النظر عن انى تعاملت مع فلسطينيين كتير فى الخارج و اقدر اجزم ان ده اكثر شعب فى الكون بيكرهنا و بيتضطهد اى مصرى و يؤذيه لمجرد حقد و غل غير مبرر بداخلهم و تقدر تسأل اى مصرى فى الخارج

بس الاهم تعرف ان طبقا لاحدث تقارير الامم المتحدة متوسط الدخل فى فلسطين اعلى من مصر يعنى همه مش محتاجين تبرعات منا

اقرأ ده

http://tears-demo3.blogspot.com/2010/01/blog-post_08.html

Che يقول...

الاخ محمود
انا مش متعود ارد على تعليقات بسرعه و مش بالترتيب بس انت استثناء
اولا و انت بتكلمنى عن الجنسيه المزدوجه اللى انت ممكن تحصل عليها انت و امثالك كثير ، تقدر تقولى كام واحد فلسطينى زيك ... اقولك انا .. بمنطق الاحصاء انتوا بالكتير هتطلعوا 5% مش اكتر
و حضرتك بتقولى دمى الغير مصان ، طيب بدل ما تقولى انا دمى غير المصان قولوا لحماس و فتح ، ولا حضرتك متعرفش اللى بينهم فى الفتره الحاليه و الفتره الماضيه و الفتره القادمه كمان
و بالنسبه لمكه اكيد مش زى فلسطين بكل شكل و بأى نوع من انواع المقارنات ، و بعدين ما اسرائيل لسه لغايه محتله اجزاء من لبنان و سوريا ، و حضرتك لو المفروض مواطن عربى من غير حدود و هو النقيض لكلمه انى متقوقع الموجوده فى تعليقك ، ليه ما رحتش حاربت هناك
و بعدين لما تتكلم على بلدنا يبقى لازم تعرف انه فيه فرق بين بلدنا و بين بلدكوا ، احنا فى اى وقت و فى اى موقف بنكون ايد واحده ، و ده انا قصدته و دللت عليه لما قلت اساعد ولاد بلدى اولى
و طبعا مش هحزن يوم ما نحتاج من حولنا و لن نجدهم لأن ده حصل بالفعل ، يا اما لو حضرتك ذاكرتك قويه فكرنى امتى كان الفلسطينيين بالتحديد معانا لما احتجناهم ، و احنا اتعودنا مش نحتاج حد ... ما حك جلدك مثل ظفرك يا استاذ محمود
و بعدين سؤال فى الاخر ، حضرتك بتعمل ايه فى دبى .... بتكافح اسرائيل عن طريق التعليق فى مدونتى معارضا لوجهه نظرى بدل ما تشوف طريقه للكفاح الحقيقى ؟
شرفتنى يا استاذ محمود

Che يقول...

دولا
احنا دايما متفقين يا دولا :))
مش هقولك منورنى عشان انت عارف :)))

Che يقول...

Tears
سعيد انى خيبت ظنك لما افتكرتى انى هتلاقينى كاتب شعر فى فلسطين :)
و سعيد اكتر اننا متفقين :))
على فكره انا اتعاملت مع فلسطينين كتير و لمدد طويله تجاوزت العشر سنين و عشان كده انا عارف انا بقول ايه كويس
و انا قريت المقال اللى على اللينك و عجبنى جدا
و طبعا طبقا للاحصائيه بتاعت الامم المتحده يبقى احنا اللى محتاجين تبرعات منهم مش هما اللى محتاجين تبرعات مننا :))
منورانى يا تيرز :)

Eassa يقول...

و طبعا قياسا على كلامك فأنت مسئول عن مذبحة "دونشواي" لأن أجدادك المصريين شاركوا البريطانيين فيها ومسئول عن التجسس للموساد لأن زملائك الحاليين "المصريين" متورطين فيها و مسئول عن رقاصات الهرم لأن خواتك المصريات بيرقصوا فيها نكمل بأه و لا خلاص كده

Che يقول...

Eassa
فيه حاجه اسمها احصاء ، مش هقول علم لأنه فى الغالب انت او انتى مش تعرفى انه علم اصلا
المهم الاحصاء دى بتقيس الحاجه بنسب ، يعنى كل الحاجات اللى انت قلتها فى تعليقك كانت ايه
قاضى واحد فى خلال 80 سنه
جاسوس حالى و تقريبا 10 قبل كده من 80 مليون
معرفش عندنا كام رقاصه فى شارع الهرم بالظبط انما حضرتك ممكن تبقى عندك خبره اكتر فى الحاجات دى
انما لما اقول خمس ارض فلسطين ، يعنى 20% من مساحه الارض اتباعت بعقود رسميه دى مش نسبه قليله حضرتك
لما اقول حماس و فتح مينفعش تقولى ان دول مثل 10 افراد و باقى الشعب ملوش دعوة
و بعدين قبل ما تقولى جواسيس و زمائلاك بص على فلسطين اللى فيها نسبه مش قليله بيقبضوا رسمى من اليهود قبل ما تيجى تقولى جواسيس
على الاقل احنا هنا الجواسيس بنعدمهم مش بنخليهم وزراء زى الاخ دحلان

غير معرف يقول...

عزيزي انت مثال حي للمصري الحقيقي هذا ما اراده السادات ومن بعده تشويه القضيه الفلسطينية والانسلاخ منها عبر نشر كذبة ان الفلسطيني باع ارضه فلا يستحق اي تعاطف علما ان بعض الاراضي المسجلة رسميا بعقود والتي لا تصل الى خمس الارض كما تزعم هي اراضي تم بيعها لعرب شرفاء امثالك فقاموا ببيعها لليهود لن احدثك بمسؤوليتك القانونية عن سبب ضياع فلسطين لان جزء منها كان تحت السيطره المصرية فحينما اراد السادات ضرب القوميه العربية لم يجد افضل من كذبة الفلسطيني باع ارضه والحقيقه ان العربي الخائن هو من باع فلسطين ولا يزال يتآمر عليها علما انه لولا العقيده التي بدماء وظهور الفلسطينيين يدافعون عنها لكنت انت الان تنعم بالعبودية من النيل الى الفرات
"حضرتك لو المفروض مواطن عربى من غير حدود و هو النقيض لكلمه انى متقوقع الموجوده فى تعليقك ، ليه ما رحتش حاربت هناك"
اما العبقري الذي يطالب الفلسطينيين ان يحاربو في الاجزاء المحتله من الوطن العربي وكانها ارض معارك ويمكن ببساطه ان يتركوك تفعل ما تشاء هذا جهل مركب لا اجد له حلا
"احنا فى اى وقت و فى اى موقف بنكون ايد واحده"
كداب يا خيشه

Che يقول...

الغير معرف
يشرفنى انى اكون مثال حى للمصرى الحقيقى ، على الاقل عارف اصلى و فصلى و نسبى لغايه جدودى الفراعنة
اللى انت قلته على السادات و انه شوه القضية الفلسطينية و الكلام الكتير اللى انت قعدت تلك و تعجن فيه ، ادى السادات مات من 30 سنه و انت نفس الفكرة متاخده عنكوا ، مش غيرتوا الفكره دى ليه ، ده ليه معنى من اتنين
يا اما هى دى الحقيقه يا اما الفلسطينين سادة الغباء فى العالم كله ، انك يبقى عندك فكره و مش عارف تغيرها فى 30 سنه اكيد مش شطاره
و بعدين عقيده ايه اللى الفلسطينين بيدافعوا عنها ، و عبوديه ايه اللى انا كنت هنعم فيها
انا اللى اعرفه ان اليهود لما دخلوا سيناء قعدوا 6 سنين و خرجوا منها ، مش قاعدين ليهم 60 سنه فى فلسطين و مش هيخرجوا منها
و بعدين فى تعليقك ليه متكلمتش على اللى حماس و فتح عملوه و بيعملوه فى بعض ، ولا دى كمان كدبه السادات كدبها علينا و هو فى قبره
و انا مقلتش انه يحارب فى الاجزاء المحتله ، انا اللى قلته انه فيه 3 دول ليها حدود مع اسرائيل و ممكن يدخلوا من اى دوله منها بس تقريبا حضرتك فهمك على ادك و معلش دى غلطتى ، المره الجايه هبقى الكلمات حرف حرف عشان تعرف تستوعبها و تفهم معنى كلامى
و على فكره انا لما قلت " احنا فى اى وقت و فى اى موقف بنكون ايد واحده " كنت بتكلم علينا احنا المصريين ، انما العرب دول كل واحد ليه نفسه
و طبعا تبعا للرد الطويل بتاعك اقدر اقولك ما شاء الله على الكفاح اللى حضرتك بتكافحه من ورا الشاشة و متسلح بالكيبورد
انت كويس يا ابنى ... استمر

غير معرف يقول...

من الواضح انك لا تقرأ لذا سابسطها لك كي تفهمها جيدا الخيانه متأصله فيكم لذا فلسطين محتله بسببكم حيث لم يكن فتح وحماس منذ 60 عاما علما ان فتح وحماس ليسوا احرارا لتدخلكم وموالاتكم لطرف على حساب اخر فانتم تجار القضيه واول المستفيدون منها
اما عندما قلت ما دخل العقيده فاعلم ان اليهود احتلوا فلسطين بسبب عقدي وليس سياسي
اما موضوع بقية الدول وكانها مفتوحه سداح مداح بس احنا اللي مش بنروح من هناك
عقليه متخلفه
نسيت اني اتحدث مع احفاد الملحد تشي وانك متسلح بالماوس
ومن ردك عرفت انك من طينة وسخه
انتهى الدرس يا غبي

Che يقول...

الغير معرف
خيانه ايه اللى متأصله فينا يا معرص ، ده احنا اول بلد حاربت عشانكوا سنه 48 ، و اذا كنت صغير ايامها اسأل امك مين اللى كان بيدافع عنها لما اليهود كانوا بيزنقوها
و بعدين عقيده ايه اللى بتكلمنى عليها ، ده الفلسطينين من كتر ما عاشروا اليهود اصبحوا اوسخ من اليهود نفسهم ، قال عقيده ، محسسنى ان الفلسطينين قاعدين على السجاده بروح امك
و انا بلدى محدش قاعد فيها عشان اتسلح بالماوس او اتسلح بغيره ، انما انت قاعد متسلح بأيه ، تلاقيكى قاعد متدفى و بتكلمنى و فيه واحد راكب عليك
و متشكرين على الاخلاق العاليه الباينه فى رد كس امك

عمار المرزوقي يقول...

نقطة واحدة فقط
لا يهمني إن كنت غير متعاطف مع غزة فهذا خيارك وإن كنت أراه خيارا عديم الرحمة.
ما يهمني هو دفاعك عن مشاركة مصر في الحصار على غزة. غزة ليس لها حدود مشتركة إلا مع مصر ودولة الإحتلال. لذا فلا يمكن لأي دولة عربية إلا مصر ان ترفع الحصار. ولعلمك مصر ليست مشاركة في الحصار البري فقط, ولكن أيضا في الحصار البحري. وهذا أمر لا يمكن تبريره.

Che يقول...

عمار المرزوقى
احترمك لأنك بتحترم اختيارى حتى لو كنت غير موافق عليه
انا هقولك كلمة واحدة بس ردا على تعليقك المحترم
انت قلت فلسطين ملهاش حدود عربية مشتركة غير مع مصر
يبقى ده اعتراف ضمنى ان الحدود الموجودة بين الاردن و سوريا و لبنان هى حدود عربية اسرائيلية مش حدود عربية فلسطينية
يبقى كده المشكلة اتحلت و الحديث عن الكفاح و فلسطين و حدود 4 يونيو 67 ملوش اى معنى
نورتنى